Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Maar liefst 70% van alle mensen met dementie heeft Alzheimer. Iemand met Alzheimer krijgt problemen met het geheugen. Naarmate de ziekte erger wordt, krijgt iemand steeds meer moeite met dagelijkse vaardigheden.
Geheugenproblemen: Voor iedereen die te maken heeft met geheugenproblemen kunt u terecht bij Dementiezorg De Ronde Venen. Zij organiseren ieder kwartaal een fysieke bijeenkomst, trainingen en workshops. Iedere eerste maandag en dinsdag van de maand is er een inloopspreekuur.
zie de regeling mantelzorg- en dementietrefpunt
Zie voor meer informatie de website van de gemeente.
Voor algemene informatie over Alzheimer kunt u terecht bij op de website www.alzheimernederland.nl.
Wanneer u denkt psychologische hulp nodig te hebben, kunt u contact opnemen met de huisarts. De psycholoog in de regio werkt nauw samen met de huisarts en de praktijkondersteuner GGZ. De hulp die hij/zij biedt geldt voor de meest voorkomende klachten.
In De Ronde Venen zijn de volgende huisartsen:
Veel mensen krijgen in hun leven te maken met kanker. En hoewel de vooruitzichten op doorleven met kanker steeds beter worden, heeft de ziekte ingrijpende gevolgen voor alle betrokkenen.
Midden in het Groene Hart biedt Inloophuis 't Anker een ontmoetingsplaats aan iedereen die met kanker in aanraking is gekomen, als patiënt, ex-patiënt, naaste of nabestaande.
Een ankerplaats, waar mensen kunnen zijn zoals ze zijn. Waar je afleiding vindt met bijvoorbeeld yoga, schilderen of zingen in het smartlappenkoor. Waar je kunt praten met mensen die ècht begrijpen waar je het over hebt: de herkenning van lotgenoten. Inloophuis 't Anker staat voor een praatje, ontspanning, warmte en steun.
De inloopuren zijn op dinsdag en donderdag van 10:00-15:00.
Adres: inloophuis 't Anker op de Karekiet 49, te Mijdrecht.
Voor aktiviteiten zie de website
Zorgen of een ingrijpende gebeurtenis, angst, verdriet, rouw of eenzaamheid; soms krijg je in je leven te maken met opgaven of gebeurtenissen die een grote invloed op je leven hebben. Vragen die tot dan toe niet zo bewust speelden, kunnen dan opeens veel belangrijker worden. Heeft u behoefte aan een gesprek over dergelijke vragen en kunt u daarvoor niet terecht bij mensen in uw directe omgeving? De consulenten van het Centrum Levensvragen komen graag bij u thuis om met u in gesprek te gaan. Bel ons of stuur een mail, u bent welkom.
Zorg je langdurig voor iemand uit bijvoorbeeld je familie of directe omgeving met een ziekte, beperking of handicap?
Dan ben je 'mantelzorger'.
Er kan veel op je afkomen als je mantelzorger bent. Het kost tijd en energie om de zorg af te stemmen, praktische zaken te regelen en zelf in balans te blijven. Kun je daarbij wel wat steun gebruiken? Dan ben je bij Mantelzorg De Ronde Venen op het juiste adres. Wil je weten waar je bijvoorbeeld terecht kunt voor hulpmiddelen of extra hulp? Wil je even je verhaal kwijt? Of wil je in contact komen met andere mantelzorgers? Wij zijn er voor je.
Maakt u zich zorgen over iemand met verward gedrag? Bijvoorbeeld iemand die ronddoolt op straat, zichzelf vervuilt of wartaal uitslaat?
Neem dan contact op met het Meld- en Adviespunt Bezorgd.
Palliatieve terminale zorg is zorg in de laatste levensfase.
Er zijn verschillende vormen van zorg die in de laatste fase van het leven geboden kunnen worden. Uiteraard gaat dit altijd in overleg met de huisarts.
Deze vorm van zorg dient ook om mantelzorgers van terminale patiënten te ontlasten.
Vrijwilliger: Ter ontlasting van de mantelzorger wordt op een door hem of haar (vooraf) aangegeven moment vrijwilligershulp ingezet zodat de mantelzorger even vrij af heeft. Dat kan gaan om een middag per week of per twee weken. Voor acute vervanging is het sneller om iemand uit familie of buurt om hulp te vragen.
Dagbesteding is een vorm van Respijt. Wanneer de zorgvrager naar Dagbesteding is, hoeft de mantelzorger die uren even niet te zorgen.
Logeren Voor maximaal een week per jaar kan een aanvraag Respijtzorg via de Wmo worden gedaan om de mantelzorger te ontlasten. Er moet een duidelijke reden voor zijn.
Buurtzorgpension: indien iemand thuiszorg ontvang, mag hij/zij (met partner) logeren in een Buurtzorgpension in Nederland voor een eigen bijdrage van rond de €20,= per nacht pp. Thuiszorg wordt daar dan ook verzorgd vanuit de basiszorgverzekering. Helaas niet mogelijk bij dementie (dwaalgevaar) ivm open pension.
Tijdelijk verblijf hiervoor kan het zorgpension Woerden worden ingeschakeld. De zorg wordt in samenspraak tussen een (vervangend) huisarts en zorgpension verzorgd. De eigen huisarts wordt op de hoogte gehouden. Begeleiding richt zich op herstel en het herwinnen van de zelfstandigheid, ter voorbereiding op de terugkeer naar huis of ter ontlasting van de mantelzorger.
Eerstelijns verblijf (ELV) of kortdurende zorg Om medische redenen tijdelijk niet thuis kunnen wonen? Dan is een verblijf in een zorginstelling mogelijk een oplossing. Bijvoorbeeld tijdens herstel periode na een behandeling in het ziekenhuis. Of voor zorg tijdens de laatste levensfase.
Een kortdurende opname in een zorginstelling voorkomt een onnodige opname in het ziekenhuis.
De huisarts of de medisch specialist maakt de afweging of degene in aanmerking komt voor een kort verblijf in een zorginstelling. De indicatie is drie maanden geldig.
Neem contact op met uw zorgverzekeraar om te weten welke zorginstellingen bij u in de buurt zijn.
Bij het Mantelzorg en Dementie Trefpunt kunt u zonder afspraak inlopen. U kunt ervaringen uitwisselen met een andere mantelzorger onder het genot van een kopje koffie of thee. U kunt er ook terecht met al uw vragen over mantelzorg, geheugenproblemen of dementie. Een medewerker en vrijwilliger van Tympaan–De Baat staan voor u klaar.
Het Mantelzorg en Dementie Trefpunt: laagdrempelig, kleinschalig en zonder risico. Loop gerust een keer binnen.
De Wet langdurige zorg is er voor mensen (zorgvragers) die de hele dag intensieve zorg of toezicht dichtbij nodig hebben. Bijvoorbeeld ouderen met vergevorderde dementie of mensen met een ernstige verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking.
Voor meer informatie over aanvragen WLZ indicatie: zie de site van de rijksoverheid.
Voor meer informatie zie zorgkantoor.nl
Iedereen in De Ronde Venen moet zo lang mogelijk mee kunnen blijven doen en zelfstandig kunnen blijven wonen. Daarbij wordt steeds meer verwacht dat inwoners handelen vanuit eigen kracht en zelfregie. Wanneer een voorliggende voorziening geen oplossing is en een individuele voorziening van de gemeente (WMO) de oplossing is dan volgt een informatief gesprek. In zo'n gesprek worden eerst alle voorliggende voorziening met de cliënt besproken.
Ervaart u problemen in uw woning als gevolg van een medische beperking? Misschien dat een woningaanpassing een oplossing is.
Voorbeelden van een woningaanpassing zijn:
tillift, traplift of aanpassing van de douche/badkamer. Om de woning binnen te kunnen een drempelplaat, of drempels binnen de woning aanpassen.
Zonnehuisgroep Amstelland biedt alle vormen van ouderenzorg, van wijkverpleging en dagbesteding tot intensieve verpleeghuiszorg in Amstelveen, Amsterdam-Zuid, Ouder Amstel en De Ronde Venen. Met ruim 1400 collega's (750 fte) zorgen wij voor ongeveer 1800 cliënten.
Onze missie is 'Hart voor kwaliteit van leven'. Onze visie is 'Wij blinken uit in het ondersteunen van wat u van waarde vindt'. Hoe dit vertaalt naar onze zorg kunt u zien op onze koersplaat.
Naasten zijn meer dan welkom. Familie kan en mag van alles bij ons wanneer de cliënt en het familielid dat beiden willen. Samen met hen en een groot aantal vrijwilligers zorgen wij voor kwaliteit van leven.
- Somatische en (intensieve) dementiezorg met verblijf in de zorgcentra;
- Dagbesteding voor thuiswonende ouderen;
- Activiteitenbegeleiding;
- Begeleiding en zorg bij mensen thuis;
- Revalidatie en kortdurende ELV (Eerste Lijns Verblijf) opname zowel hoog complex als laag complex;
- Welzijns- en zorgarrangementen;
- Recreatieve activiteiten;
- Maaltijdvoorziening in de zorgcentra;
- Deskundige voorlichting, informatie en advies via het Klantcentrum.
Het Klantcentrum is te bereiken op telefoonummer 0900 0401441 (ma en di van 09.00 - 15.00 wo en do 9.00 – 13.00 uur) of e- mail klantcentrum@zhga.nl . Op het Klantcentrum zijn negen klantadviseurs die de cliënten rechtstreeks kunnen benaderen voor telefonische vragen over thuiszorg of intramurale zorg, revalidatie, kortdurende ELV opname en wachtlijst beheer. Tevens kunt u met hen een afspraak maken voor een rondleiding op één van de locaties.
zie onze regeling voor meer informatie over dagbesteding bij Zonnehuisgroep
Onze medewerkers zijn u graag van dienst.
Wij zijn bereikbaar op
maandag t/m donderdag van 09:00 – 16:00 uur en
vrijdag van 09:00 – 13:00 uur.
Wij zijn gevestigd in Abcoude, Mijdrecht, Vinkeveen en Wilnis,
voor adressen en aangepaste openingstijden:
zie tabblad vestigingen of klik hier.