Meldpunt voor hulp en bemiddeling bij discriminatie of ongelijke behandeling vanwege leeftijd, geslacht, huidskleur, religie, beperking of seksuele gerichtheid. Privacy is gewaarborgd!
U kunt een melding doen van discriminatie bij de afdeling Klachtbehandeling klik hier
Harde muziek of gestamp op de trap. Een hond die voor de deur plast. Een boom die de tuin overschaduwt of een kinderwagen op de galerij. Voor u het weet, groeien kleine irritaties uit tot grote conflicten. Buren worden vreemden, of erger nog, vijanden. Herkent u dit? Buurtbemiddeling helpt u om het niet zover te laten komen.
Vindt u het lastig om in gesprek te komen of loopt het gesprek op niets uit? Dan kunt u Buurtbemiddeling inschakelen. Zij geven informatie en advies over hoe u de burenoverlast zelf kunt aanpakken. Is dat niet voldoende, dan kunt u ook onafhankelijke bemiddelaars inschakelen. Onder hun deskundige begeleiding kunt u samen met uw buren nadenken over een goede oplossing.
Burenoverlast tijdens Corona:
https://overlastvanburen.nl/
Voor het aanpassen van de woning is schriftelijke toestemming vereist van Cazas. Meer informatie hierover vindt u hier.
Wanneer u heeft gereageerd op een huurwoning en u komt voor de woning in aanmerking, dan ontvangt u eerst een e-mail van WoningNet waarin staat dat u voor een bepaalde datum moet aangeven of u belangstelling heeft om de woning te bezichtigen. Reageert u niet, of te laat dan loopt u de woning mis.
Heeft u belangstelling, dan wordt u uitgenodigd de woning te bezichtigen. Dit kan ook in de vorm van een groepsbezichtiging.
Wanneer u de woning wilt accepteren moet u dit zo snel mogelijk doorgeven via woningnet of aan de verhuurder.
Het is vervelend als u de huur niet op tijd kunt betalen. Bovendien is het vaak niet makkelijk om een huurachterstand in te lopen. Daarom is het belangrijk voor u en ons dat u op tijd betaalt. Lukt het toch een keer niet, neem dan direct contact op met de medewerker huurincasso van Cazas via Betaalafspraak maken.
Huurders van Cazas kunnen op vijf manieren de huur betalen:
Als u bent ingelogd op Mijn Cazas omgeving dan kunt u heel gemakkelijk de wijze waarop u uw betaling aan Cazas doet, aanpassen. U kunt hier ook terecht als u een betalingsachterstand heeft en een betalingsregeling wil treffen.
Als u uw bankrekeningnummer wilt wijzigen, dan kunt u dit gemakkelijk doen via: Mijn Cazas wonen
Heeft u vragen over uw huurbetaling? Maak dan een betaalafspraak via: Betaalafspraak maken.
U wilt de huurovereenkomst van uw huurwoning van Cazas beëindigen. U kunt de huur opzeggen via de link Huur opzeggen. U heeft minimaal één maand opzegtermijn en de huur kan op iedere gewenste werkdag worden opgezegd. De laatste huurdag moet op een werkdag vallen.
De opzegtermijn voor een huurwoning is 1 maand. Dit betekent dat als u de huur op 5 augustus opzegt, de huurovereenkomst op zijn vroegst op 5 september eindigt. Valt de dag waarop de overeenkomst eindigt, in het weekeinde of op een feestdag? Dan eindigt de huurovereenkomst op de eerstvolgende werkdag.
Cazas Wonen doet er alles aan om ervoor te zorgen dat u met plezier in uw huis en in uw woonomgeving woont.
Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Als dat zo is, dan willen we dat graag horen. Zo kunnen wij onze dienstverlening optimaliseren. Hieronder vindt u drie verschillende soorten klachten:
Medehuurder bent u als u met meerdere mensen op de huurovereenkomst staat vermeld. Bent u getrouwd of heeft u geregistreerd partnerschap? Dan bent u automatisch medehuurder.
Als medehuurder heeft u dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder. Als de hoofdhuurder vertrekt of is overleden, moet u een verzoek tot naamswijziging van de huurovereenkomst bij ons aanvragen, dan wordt u de hoofdhuurder van de woning. Een medehuurder hoeft de woning dan niet te verlaten.
Andere huisgenoten, zoals partners die samenwonen maar niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, zijn niet automatisch medehuurder. Als u dat wel wil worden, dan dient er een verzoek te worden in gediend bij GroenWest om medehuurder te worden. Voorwaarde is dat u een duurzaam gemeenschappelijke huishouding voert. Een logé, onderhuurder of pensiongast kan dus geen medehuurder worden. Broers en zusters en alle vormen waarin twee mensen met elkaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding voeren, kunnen in principe voor medehuurderschap in aanmerking komen.
Meestal gaan kinderen na verloop van tijd het huis uit. Daarom wordt bij inwonende volwassen kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en kunnen zij geen medehuurder worden. Woont een volwassen kind (>35) bij de ouder of ouders in om deze te verzorgen, dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding.
Samenwonende partners die een samenlevingscontract hebben opgesteld zijn volgens het huurrecht niet automatisch medehuurder.
Huurder en verhuurder hebben een aantal verplichtingen bij het onderhoud aan de woning. GroenWest is onder andere verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenkant van de woning en de installaties.
Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor het klein onderhoud aan uw woning. Zoals reparaties aan hang- en sluitwerk, een keukenkastje dat scheef hangt. Wij kunnen dit onderhoud ook voor u doen. Met een serviceabonnement besteedt u een deel van het klein onderhoud voor eengezinswoning € 6,34 per maand en een meergezinswoning € 5,04 per maand (prijspeil 2023) aan ons uit.
Om u aan te melden voor het Serviceabonnement en/of het Glasfonds, klik dan op deze link: Aanvraagformulier Glasfonds en/of Serviceabonnement.
Is er iets stuk in de woning? Moet er iets gerepareerd worden? U kunt snel en gemakkelijk een reparatieverzoek indienen via de volgende link: Indienen Reparatieverzoek.
Noodgeval of calamiteit
Is er sprake van een noodgeval of calamiteit wat niet tot de volgende werkdag kan wachten? Bel direct onze servicelijn: (088) 012 9000, deze is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar.
Wespennest
Voor het verwijderen van wespennesten in of aan de woning kunt u een reparatieverzoek indienen. klik hier voor info
U kunt ook met ons bellen (088 012 90 00).
Let op: u moet zelf mieren en andere insecten bestrijden. Lees hier hoe u mieren kunt bestrijden.
Deze regeling is bestemd voor bewoners van de gemeente De Ronde Venen die buiten hun schuld om dakloos te zijn geworden, behoefte hebben aan tijdelijke huisvesting (overbruggingshuisvesting) en zelfstandig kunnen wonen.
De appartementen zijn geschikt voor 1 tot 2 persoonshuishoudens en zijn voor maximaal een half jaar beschikbaar.
Woont u in een huurwoning met vier kamers of meer en wilt u kleiner gaan wonen?
Dan heeft u misschien recht op de voorrangsregeling Van Groot naar Beter. Op de website van Cazaswonen ziet u hoe u zich voor de regeling kunt aanmelden.
Bij het overlijden van de partner kan de client de huurovereenkomst op zijn of haar naam krijgen indien de client getrouwd of medehuurder of een geregistreerd partner was. Bij het indienen van het verzoek van wijziging tenaamstelling, dient een overlijdensakte te worden toegevoegd. In geval van samenwonen (niet getrouwd), dan zijn er twee mogelijkheden:
- is cliënt medehuurder en de partner is overleden, dan mag de cliënt in de woning blijven.
- is cliënt medebewoner en de partner is overleden, dan mag de cliënt maximaal een half jaar in de woning blijven wonen
Medehuurder kan men worden vanaf twee jaar van samenwonen. Overlijdt de partner binnen die 2 jaar dan dient de achterblijver de woning te verlaten.
Het is ook mogelijk dat cliënt samen met één van de ouders in de woning woont. Ouder en kind kunnen ook medehuurders zijn.
Bij samenwonen van ouder en kind is het van belang dat zij beiden (mede-)huurder zijn.
In veel regio’s zijn er te weinig sociale huurwoningen om alle woningzoekenden direct aan een woning te kunnen helpen. De meeste mensen moeten een paar jaar wachten op een geschikte woning. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties kunnen mensen voorrang krijgen bij het zoeken naar een woning. Als u niet zelf uw huisvestingsprobleem kunt oplossen en u buiten uw schuld in de problemen bent gekomen, kunt u een zogenoemde urgentieverklaring aanvragen. Bijvoorbeeld bij zeer schrijnende situaties waar dakloosheid van minderjarige kinderen dreigt. Of als u ernstig ziek bent geworden en daardoor niet meer in uw huidige woning kunt wonen.
Urgentie aanvragen gaan via Het Vierde huis, zie de aanvraagprocedure.
Woningruil kan een goede manier zijn om een nieuwe passende woning te vinden. Lijkt woningruil u iets? U moet dan zelf op zoek gaan naar een 'ruilkandidaat'.
De Kom is centraal gelegen in het mooie centrum van Mijdrecht op loopafstand van tal van voorziening, zoals winkels, restaurants en (zorg)faciliteiten. Er is een supermarkt vlak naast De Kom en ook de apotheek en huisarts zijn dichtbij gevestigd. Het complex telt 94 appartementen met een fraai uitzicht over het centrum van Mijdrecht of de Kerkvaart.
De bewoners van het complex zijn senioren. Alle appartementen zijn ingericht en voorbereid om toegankelijkheid, veiligheid, bereikbaarheid en privacy van de bewoners te borgen. Indien gewenst is zorgalarmering beschikbaar. De appartementen zijn hiermee zeer geschikt om comfortabel en zelfstandig te blijven wonen ook als er behoefte is aan zorg.
Door verschillende omstandigheden kunt u (soms plotseling) geen dak meer boven uw hoofd hebben. Bent u alleenstaand en net dakloos geworden? Dan kunt u terecht bij Herstart. Hier kunt u maximaal 14 dagen terecht voordat u doorstroomt naar een andere opvanglocatie. Bent u met uw gezin dakloos geworden? Dan kunt u bellen met Stadsteam Herstel.
De Tussenvoorziening biedt verschillende vormen van opvang:
Zie voor meer informatie met betrekking tot kosten, reservering van een slaapplek en voorwaarden op bovenstaande websites.
Energieke Rondeveners
Wij willen een duurzame gemeente die bruist van schone energie.
2022- september: Gemeente en Energieke Rondeveners starten actie voor huishoudens met energiearmoede:
Hulp voor huishoudens met financiële problemen door de hoge energieprijzen
De energierekening is voor mensen met een laag inkomen steeds moeilijker te betalen. Samen met de Energieke Rondeveners komt gemeente De Ronde Venen deze huishoudens tegemoet met een speciale klusbrigade. Dit zijn energiecoaches en klussers die inwoners direct helpen kleine energiebesparende maatregelen te plaatsen. Ook krijgen inwoners advies hoe zij eenvoudig nog meer geld kunnen besparen op hun energierekening. Aanmelden voor het gratis bezoek kan via de website van de Energieke Rondeveners.
Besparing op energierekening
Inwoners besparen tientallen euro´s per jaar op de steeds hogere energierekening door kleine aanpassingen aan te brengen aan hun woning. Denk hierbij aan het plaatsen van een brievenbusborstel, tochtstrips of radiatorfolie. Om inwoners hierbij te helpen komt de gemeente met een gespecialiseerde klusbrigade. Zij gaan op bezoek bij inwoners om kleine energiebesparende maatregelen te plaatsen. Met deze aanpassingen zijn woningen energiezuiniger. Ook adviseert de energiecoach de bewoner over andere manieren om geld te besparen op de energierekening.
Vragen over de actie?
Stuur een e-mail naar energiehulp@energieke-rondeveners.nl
Vergoeding energiekosten
Informatie over de energietoeslag staat op www.derondevenen.nl/energietoeslag.
Voor 2023: vanaf juni zal er meer bekend zijn.
zie ook onze regeling geldfit voor meer informatie over het tijdelijke noodfonds
Een briefadres is noodzakelijk voor mensen zonder vaste woning om hun leven op de rails te krijgen en/of te houden.
Inschrijven Basisregistratie Personen (BRP)
Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Via de BRP kan de overheid in contact komen met haar burgers. U laat zich inschrijven in de BRP op uw woonadres. Of anders op een briefadres. De gemeente bepaalt of u in aanmerking komt voor een briefadres.
Verschil woonadres en briefadres
Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus. Het briefadres kan alleen in Nederland zijn.
Drinkpakken en blik worden samen met plastic verpakkingen elke twee weken huis aan huis ingezameld. U kunt PMD-afval (Plastic, Metaal en Drinkkartons) in de daarvoor bestemde plastic zakken stoppen. De zakken kunt u gratis ophalen bij de Servicepunten, het gemeentehuis, de afvalbrengstations en sommige supermarkten. De gevulde zakken hangt u op aan een kroonring in de buurt. Een kroonring is een soort kapstok aan een lantaarnpaal.
De Ideeënwerkplaats is op zoek naar mensen met ideeën! Ideeën om het leven van inwoners in De Ronde Venen mooier en beter te maken.
Een ontmoetingsplek voor moeders van kinderen met autisme, een postproject tegen eenzaamheid onder ouderen of het plaatsen van een ruil-je-boekenhuis; het zijn voorbeelden van ideeën met een maatschappelijke achtergrond. Heb je een klein plan of een grote wens? Alle ideeën zijn welkom. We helpen je graag verder!
Om in aanmerking te komen voor een huurwoning in de regio Utrecht dient men zich als woningzoekende in te schrijven bij Woningnet.
Er staat veel duidelijke informatie op www.woningnetregioutrecht.nl. Iedere dag wordt het aanbod van sociale huurwoningen op de website ververst. In de woningadvertenties staat tot wanneer de woningzoekende kan reageren. Deze datum kan bij iedere woning anders zijn. Een woning staat minimaal acht dagen op de website.
De jongerenwerkers van Tympaan-De Baat zijn ook op straat te vinden. Dit noemen wij ambulant jongerenwerk. De jongerenwerkers zijn aanspreekbaar voor allerlei vragen en problemen. Ook kunnen zij bemiddelen tussen jongeren en buurtbewoners of jongeren en de gemeente.
Als je zelf leuke ideeën hebt kan je deze ook melden bij de jongerenwerkers. De kans is groot dat je de jongerenwerkers bij je hangplek of ergens anders op straat tegen komt voor een praatje. Buurtbewoners kunnen de jongerenwerkers ook aanspreken over overlast of buurtinitiatieven.
Jongeren die op zoek zijn naar onderdak kunnen terecht bij het Jongerenwerk voor hulp. In veel gevallen gaat het om een crisissituatie. Het Jongerenwerk heeft hierin een bemiddelende functie en kent de juiste instanties. De jongerenwerkers schakelen tussen verschillende instanties en kunnen ook een ondersteunende rol bieden. Zo kan het Jongerenwerk bemiddelen tussen de jongere en het thuisfront en bijvoorbeeld meegaan naar een intakegesprek voor (crisis)opvang.
Het Jongerenwerk staat open voor ideeën van inwoners van De Ronde Venen. In overleg met de jongerenwerkers zou dit in samenwerking uitgewerkt kunnen worden. Heb je een leuk idee voor jou buurt of omgeving? Neem dan contact op met één van de jongerenwerkers.
Kwadraad helpt je weer om grip te krijgen op je dagelijks leven. We kijken naar je talenten. Niet naar wat niet kan, maar we kijken naar wat wél kan. Met een maatschappelijk werker spreek je over jouw situatie.
Bij de sociaal raadslieden van Kwadraad kunt u terecht voor vragen over geldzaken en/of juridische vragen. Dit kan gaan over onder andere het recht op een uitkering, studiefinanciering, belastingzaken, huurtoeslag, ontslag, voogdij, huisvesting, arbeidsrecht, maatschappelijke voorzieningen, bezwaarschriften en dreigende schulden. Via de Servicepunten of via het algemene nummer van Kwadraad kan de inwoner een afspraak maken bij deze sociaal raadslieden.
Kwintes ondersteunt mensen met psychiatrische of psychosociale problemen. Mensen die zonder begeleiding niet zelfstandig kunnen leven en wonen. Vaak gaat dit gepaard met een acute, tijdelijke of blijvende vraag naar woonruimte. Ben jij de grip op je leven (even) kwijt? Dan kun je bij Kwintes terecht.
Kwintes is er voor mensen met een psychische of psychiatrische kwetsbaarheid, zwerfjongeren, dak- of thuislozen, slachtoffers van huiselijk geweld, mensen met autisme. Vrouwenopvang is er voor slachtoffers van huiselijk geweld, eerwraak, loverboys of mensenhandel.
Maakt u zich zorgen over iemand met verward gedrag? Bijvoorbeeld iemand die ronddoolt op straat, zichzelf vervuilt of wartaal uitslaat?
Neem dan contact op met het Meld- en Adviespunt Bezorgd.
Het opbouwwerk zet in op het versterken van de eigen kracht van inwoners zoals wijk- en dorpsorganisaties die zich inzetten voor het algemeen belang van alle inwoners. Daarnaast ondersteunt het opbouwwerk ook andere korter of langer durende bewonersinitiatieven. Het gaat om bewoners die zich met anderen inzetten voor verbetering van het woon- en leefklimaat van alle inwoners in een straat, buurt, wijk of dorp.
Wilt u een initiatief starten of wilt u zich eventueel aansluiten bij een reeds bestaand initiatief? Wij helpen u graag verder op weg.
Voor de villa in Abcoude wordt op dit moment gewerkt aan de tenaamstelling, website vermelding en prijsindicatie.
De verwachte opening is op dit moment rond 1 mei 2024.
Is er iets kapot bij u in de buurt? Of heeft u een opmerking over bijvoorbeeld openbaar groen? Via telefoon, email, onlineservice en de app Makkelijk Melden kunt u dit doorgeven aan de gemeente. Vermeld hierbij altijd uw postcode, telefoonnummer en e-mailadres.
De Ronde Venen gaat aan de bak: klik hier voor meer informatie.
Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid in de huurkosten van uw woning.
Advies: vraag uitstel aan bij de belastingsdienst als het niet lukt om eea voor 1 mei af te ronden voor het voorgaande jaar.
LET OP: geef wijzigingen op tijd door, zie voor meer informatie mijntoeslagen.nl
De klussendienst is bestemd voor alle zelfstandig wonende ouderen in De Ronde Venen die door leeftijd en/of handicap hulp nodig hebben bij het verrichten van een klus in en om het huis. Wij gaan er hierbij van uit dat het financieel niet mogelijk is om hier iemand (of een bedrijf) voor in te huren.
Onder een klus verstaan we een klein huishoudelijk probleem. Het gaat vaak om kleine klusjes die voor ouderen moeilijk oplosbaar zijn.
Ervaart u problemen in uw woning als gevolg van een medische beperking? Misschien dat een woningaanpassing een oplossing is.
Voorbeelden van een woningaanpassing zijn:
tillift, traplift of aanpassing van de douche/badkamer. Om de woning binnen te kunnen een drempelplaat, of drempels binnen de woning aanpassen.
Woningen worden aangeboden door makelaars, vastgoedondernemers en woningbouwverenigingen.
Koopwoningen worden aangeboden door makelaars en vastgoedondernemingen. Onder andere te vinden op www.funda.nl en bij de makelaars zelf.
Huurwoningen worden ook door bovenstaande aangeboden, maar de meeste huurwoningen worden verhuurd via woningbouwverenigingen. Het aanbod staat op hun website. Voor De Ronde Venen is dat www.woningnetregioutrecht.nl
Zonnehuisgroep Amstelland biedt alle vormen van ouderenzorg, van wijkverpleging en dagbesteding tot intensieve verpleeghuiszorg in Amstelveen, Amsterdam-Zuid, Ouder Amstel en De Ronde Venen. Met ruim 1400 collega's (750 fte) zorgen wij voor ongeveer 1800 cliënten.
Onze missie is 'Hart voor kwaliteit van leven'. Onze visie is 'Wij blinken uit in het ondersteunen van wat u van waarde vindt'. Hoe dit vertaalt naar onze zorg kunt u zien op onze koersplaat.
Naasten zijn meer dan welkom. Familie kan en mag van alles bij ons wanneer de cliënt en het familielid dat beiden willen. Samen met hen en een groot aantal vrijwilligers zorgen wij voor kwaliteit van leven.
- Somatische en (intensieve) dementiezorg met verblijf in de zorgcentra;
- Dagbesteding voor thuiswonende ouderen;
- Activiteitenbegeleiding;
- Begeleiding en zorg bij mensen thuis;
- Revalidatie en kortdurende ELV (Eerste Lijns Verblijf) opname zowel hoog complex als laag complex;
- Welzijns- en zorgarrangementen;
- Recreatieve activiteiten;
- Maaltijdvoorziening in de zorgcentra;
- Deskundige voorlichting, informatie en advies via het Klantcentrum.
Het Klantcentrum is te bereiken op telefoonummer 0900 0401441 (ma en di van 09.00 - 15.00 wo en do 9.00 – 13.00 uur) of e- mail klantcentrum@zhga.nl . Op het Klantcentrum zijn negen klantadviseurs die de cliënten rechtstreeks kunnen benaderen voor telefonische vragen over thuiszorg of intramurale zorg, revalidatie, kortdurende ELV opname en wachtlijst beheer. Tevens kunt u met hen een afspraak maken voor een rondleiding op één van de locaties.
zie onze regeling voor meer informatie over dagbesteding bij Zonnehuisgroep
Onze medewerkers zijn u graag van dienst.
Wij zijn bereikbaar op
maandag t/m donderdag van 09:00 – 16:00 uur en
vrijdag van 09:00 – 13:00 uur.
Wij zijn gevestigd in Abcoude, Mijdrecht, Vinkeveen en Wilnis,
voor adressen en aangepaste openingstijden:
zie tabblad vestigingen of klik hier.